کتابخانه کاربردی آموزش کشاورزی PDF

آموزش کشاورزی

در این بخش مجموعه ای بی نظیر از فایلهای آموزش کشاورزی در فرمت PDF جهت دانلود و مطالعه قرار داده شده است. امید است با افزایش سطح مطالعه کشاورزان و مهندسین کشاورزی و با تلفیق علم و تجربه گامی موثر در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد محصولات مختلف کشاورزی برداریم.

بخش کشاورزی به‌دلیل تأمین غذای میلیاردها نفر انسان ساکن بر روی کره زمین دارای نقش انکارناپذیر در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تمامی جوامع بشری و کشورهای مختلف جهان می‌باشد. اهمیت دیگر این موضوع از آن جهت است که اصولاً بخش کشاورزی باید به‌عنوان بخش مولد محسوب شود و به تمامی کارگزاران این بخش و تولیدکنندگان آن به‌عنوان توانمندی‌های بالقوه در عرصه امنیت غذائی نگریسته شود و در جهت رشد و شکوفائی این توانمندی‌ها و تبدیل آن به قابلیت‌های بالفعل تلاش شود که یکی از مهمترین راه‌کارها در این زمینه آموزش تلاشگران در عرصه کشاورزی به‌خصوص تولیدکنندگان و بهره‌برداران این بخش می‌باشد که شامل کشاورزان، جوانان روستائی، زنان روستائی و سرمایه‌گذاران و تولیدکننده بخش کشاورزی می‌باشد و این امر در کشور از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اولاً کشاورزی در کشور ما تأمین‌کننده شغل و معیشت برای بیش از ۵ میلیون خانوار روستائی در سطح کشور است و هم آنکه با توجه به جمعیت رو به فزونی جمعیت و تأمین غذائی آنها باید فعالان در بخش کشاورزی از یافته‌های نوین این بخش آگاه شده و آن را به‌کار گیرند و اولین حرکت در جهت تحقق این امر آموزش است که باید جدی گرفته شود و در قالب‌های مختلف اجرا شود.

در این میان این نوشتار سعی دارد مروری اجمالی بر مهمترین روش‌های آموزش در بخش کشاورزی داشته باشد. به این ترتیب بستری مناسب برای آشنائی کلی برای کسانی که در این زمینه فعالیت دارند و یا در آینده در این بخش مشغول خواهند شد فراهم شود.

● ویژگی‌های آموزش

اصولاً آموزش عبارت است هرگونه تجربه‌ای که منتهی به تغییر در افراد شود و دامنه این تغییرات هم از گستردگی خاصی برخوردار می‌باشد که با توجه به اهداف آموزش ممکن است از افزایش آگاهی شروع شده و به پذیرش روش جدید و اجراء آن منتهی شود. ویژگی دیگر آموزش به‌خصوص در آموزش کشاورزان، فرآیندی ارتباطی است و از آنجا که در کشاورزی باید یک روش خاص و یا یک ایده جدید به‌صورت عملی به کشاورز آموزش داده شود، بنابراین رعایت الگوی ارتباطی در آموزش مفید از اولویت برخوردار است و طی این الگو باید منبع پیام و آموزش‌دهنده کاملاً مشخص باشد.

کانال ارتباطی که همان روش آموزش می‌باشد، کاملاً مشخص باشد که آیا آموزش با استفاده از روش‌های علمی صورت گیرد و یا روش‌های سنتی و تمامی این روش‌ها هم باید با توجه به مخاطب و چگونگی تولید در بخش کشاورزی، سطح سواد، میزان معلومات، تجربیات اندوخته شده و توان مالی صورت گیرد.

پیامی که برای کشاورز و یا کشاورزان و به‌طور کلی افرادی که مخاطب ما در آموزش کشاورزی محسوب می‌شود، در نظر گرفته شده است، همان محتوای آموزش می‌باشد که باید متناسب با نیازها باشد که در این رابطه مهم‌ترین مورد به نیازهای افرادی برمی‌گردد که در آن دوره آموزش خاص حضور یافته‌اند که بدون شک برگزاری هر دوره آموزش بدون در نظر گرفتن نیازهای فراگیران هیچ ثمری نداشته و فقط اتلاف سرمایه را به دنبال دارد؛ بنابراین در این زمینه باید سعی شود محتوای آموزش حتماً براساس نیازهای مخاطبان تهیه شده و آموزش داده شود و در نهایت آن که گیرندگان آموزش یا مخاطبان در آموزش چه کسانی هستند که در اینجا هم باید گفت آموزش مربوط به کشاورزی است و مخاطبان هم باید کشاورزان باشند، اما از این نکته اساسی نباید غفلت کنیم که کشاورزی دارای زیربخش‌های مختلف می‌باشد که مهم‌ترین این زیربخش‌ها دام، طیور، شیلات و آبزیان، زنبور عسل، زراعت، باغبانی، آب، خاک، صنایع روستائی و ماشین‌های کشاورزی می‌باشند و هرکدام از این زیربخش‌ها خود از شاخه‌های مختلف تشکیل می‌شود که فعالان هرکدام از این بخش‌ها هم دارای نیازمندی، ویژگی‌ها، توانمندی‌ها، قابلیت‌ها، نارسائی‌ها، مشکلات و چالش‌های خاص خود هستند که باید در اجراء دوره‌های آموزش، به‌خصوص به‌کارگیری روش‌های آموزش به آنها توجه شود.

فروشگاه بذر بازار

لینک انجمن علمی بذر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *